Juryrapport Edison Klassiek 2006, categorie Middeleeuwen en Renaissance

Wat zouden de Gordons en Marco Borsato’s van de 16e eeuw hebben gezongen?
De Middeleeuwen en de Gouden Eeuw worden door Camerata Trajectina al sinds 1974 vocaal in beeld gebracht. Fans van het ensemble weten dat hun fantasievolle aanpak al menige muzikaal vette knipoog opleverde, want het plezier spat van hun uitvoeringen af! Deze dubbel-cd brengt het “Antwerps Schoonliedekensboeck” uit 1544 tot klinken, zijnde 221 liedteksten afkomstig uit de volksschat. Wie de ontwikkeling van Camerata Trajectina volgt, mag zich afvragen of er binnen het ensemble een zekere voorliefde voor “zotte vleselijke liedekens” bestaat. Of leverde de Middeleeuwse muziek-van-de-straat weinig anders op? De Edisonjury prijst de vasthoudendheid waarmee het ensemble, aangevoerd door zijn onvermoeibare artistiek leider Louis Peter Grijp, zich op de periode focusseert. Hun muzikale zoektochten resulteerden in een imposante discografie. We mogen Camerata Trajectina - hier versterkt met volkszangers uit Vlaanderen - dankbaar zijn dat ze deze liederlijke liederen zowel boek- als oorstaafden. Het ensemble heeft school gemaakt om eenvoudige muzieken niet te willen ‘opleuken’ door uitbundige versiering of dito instrumentatie. Deze meest eenstemmige liederen horen niet in de concertzaal, maar eerder in kroeg en biertuin en dat wordt de luisteraar van deze feestelijke dubbel-cd maar al te snel gewaar. Dat dit project parallel loopt met de heruitgave van het Antwerps Liedboek (uitg. Lannoo (B)) maakt dat belangstellenden nogmaals zeer gedegen en plezant aan hun trekken komen. Lof ook verdient de voorbeeldige klankkwaliteit van deze GLOBE-registratie, waardoor het lijkt dat Camerata Trajectina ‘vleselijk’ plaatsneemt tussen de luidsprekers.

Tjako Fennema

start deze site opnieuw